Mitologizacja atrakcji turystycznych

środa, marca 22, 2017 Kasia na Rozdrożach 92 Comments



Najpiękniejsza podróż, którą do tej pory odbyłam? Zdecydowanie Zanzibar. Prysznic pod gołym niebem, hamaki, idealny klimat, egzotyczne owoce na śniadanie i bardzo mocne pływy, umożliwiające zależnie od pory dnia snorkowanie lub spacery daleko w morze. To na południu. Plaże jak z obrazka, mocne wiatry, surfing i wieczorne imprezy - to wschód.

The Rock, Zanzibar, Tanzania - udostępnione przez Agnieszkę Bauza

Jak tam trafiłam? Można by powiedzieć, że przez przypadek, bo o Zanzibarze nie wiedziałam wtedy jeszcze zbyt wiele. Wiedziałam za to, że symbolem wyspy jest… restauracja. Śmieszne? Śmieszne! I chociaż restauracja podczas przypływu jest dostępna tylko łódką, i chociaż stoi na skałce w morzu, to jednak jest i pozostanie tylko restauracją.

The Rock, Zanzibar, Tanzania - udostępnione przez Agnieszkę Bauza
Nawet ją odwiedziłam, jasne. Zrobiłam kilka zdjęć, które zniknęły gdzieś w niebycie razem z kartą, na której były. Czy ta restauracja, znana pod nazwą The Rock, wpłynęła w jakikolwiek sposób na mój odbiór tej wyspy? A może sprawiła, że z tęsknotą myślę o kolejnej wyprawie do raju? Zdecydowanie nie. Czy jednak w ogóle wybrałabym się na Zanzibar, gdyby nie The Rock? Nie wiem. Wiem, że te wyfotoszopowane sweet focie z restauracją na skałce siedziały gdzieś z tyłu mojej głowy i domagały się zweryfikowania ich w rzeczywistości. Bo w końcu szukałam raju.

The Rock, Zanzibar, Tanzania - udostępnione przez Agnieszkę Bauza
Nie chciałam jeździć, zwiedzać jak szalona, przeżywać setek przygód, chciałam rajskich plaż, słońca i spokoju, którego nie dałyby mi betonowe hotele gdzieś w Meksyku. I wtedy zaczęłam szukać informacji. O wyspie, jej mieszkańcach, infrastrukturze. Zaczęłam szukać domków na plaży i biletów lotniczych. 
Wszystko to przez jedną cholerną restaurację gdzieś na końcu świata, do której w ostateczności nawet nie weszłam, bo w ogóle nie czułam takiej potrzeby. 

Durdle Door, Dorset, Anglia - alternatywa dla Azure Window

Zawalenie się Azure Window na Malcie spowodowało wysyp zdjęć na mojej facebookowej tablicy. Profesjonalni i amatorscy fotografowie prześcigali się we wspominkach, ile razy widzieli, ile razy sfotografowali. Blogerzy płakali, gazety stwierdziły: Malta straciła swoją największą atrakcję. Serio? Czyli obojętny jest śródziemnomorski klimat, piękna architektura, mili ludzie i pyszne jedzenie? Natura zmieniła ukształtowanie terenu (nic nowego, prawda?), obaliła skałę, która miała nietypowy kształt, płaczmy więc? Przestańmy odwiedzać Maltę?

Durdle Door, Dorset, Anglia - - alternatywa dla Azure Window

Szaleńcy, pomyślałam w pierwszej chwili. W drugiej przyszedł mi na myśl mój zanzibarski The Rock. Może po prostu tak już jest, że w natłoku informacji potrzebujemy symboli i skrótów? Malta - Azure Window, Zanzibar - The Rock, Paryż - wieża Eiffla, Londyn - Big Ben? Chowamy miejsca do szufladek oznaczonych symbolami, żeby w każdej chwili móc do nich zajrzeć. Jednak dlaczego nie zostaniemy przy tym? Czy potrzebne nam magnesiki z Big Benem i zdjęcia Azure Windows, które wyciągniemy przy każdej okazji, by pokazać - byłem tam? Czy naprawdę ma sens sprowadzanie całego kraju do jednego, jedynego symbolu? Skały? Budynku? Rzeźby?

Durdle Door, Dorset, Anglia - alternatywa dla Azure Window

I czy naprawdę musimy wejść na wieże Eiffla odwiedzając Paryż albo przejechać się London Eye w Londynie? Bo należy?

Londyn, Anglia







Tyle pytań, odpowiedzi zostawiam Tobie, drogi Czytelniku ;)


Przeczytaj również

92 komentarze:

  1. Nie masz czego żałować, że nie weszłaś do The Rock - jedzenie jest drogie i bardzo przeciętne. A co do symboli - no cóż, z jakiegoś powodu stały się symbolami i ja zawsze chce te symbole zobaczyć, by przekonać się, co przyciągnęło do nich tylu ludzi. Póki co chyba się nie rozczarowałam (samymi symbolami, bo tłumy wokół potrafią być męczące), a na Wieżę Wiffla musiałam wjechać, bo uwielbiam patrzeć na okolicę z góry, a trudno o lepszy punkt widokowy na Paryż chyba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wieżę Eiffla oczywiście, co za głupia literówka :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdarza się:) Ja to czasem muszę się wspomóc googielem żeby dobrze napisać.

      Usuń
  3. A ja będąc 2 razy na Malcie ani razu nie odwiedziłam Azure Window, tak, jak w Paryżu nie weszłam na Wieżę Eiffla. Czy teraz już nie warto lecieć na Maltę? Ja wolę podążać za klimatem danego miejsca. Świat to jednak coś więcej, niż kilka symboli.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy post i spojrzenie na zwiedzanie i te wszystkie "must see". Ja sama lubię zarówno odkrywać jakieś mało turystyczne zakamarki i zawsze słucham "lokalsów", gdy polecają jakąś miejscówkę, restaurację, itp., ale z drugiej strony nie widzę też niczego złego w zaliczaniu symboli. Ba, sama tak robię, bo zwyczajnie chcę mieć świadomość, że tam byłam i mogę wyrazić swoją własną opinię na temat danej atrakcji. Łuk Wjazdowy w St. Louis? Spoko- byłam na górze, wiem, że nic ciekawego, ale nie żałuję, że odstałam 4 godziny, żeby tam wjechać. Ale też nie pojmuję osób, które wypowiadają się w klimacie: "Jak nie byłać na wieży Eiffel'a, to nie byłaś w Paryżu". Tak jak napisałaś- Malta to nie tylko Azur Window. A z kolei z trzeciej jeszcze strony, kompletnie nie rozumiem ludzi, którzy swoje zwiedzanie opierają tylko na odhaczeniu najbardziej znanych atrakcji i pstryknięciu słitfoci. No ale każdy zwiedza i podróżuje tak jak lubi :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Oczywiście, że nie. Malta to piękna wyspa i zawalenie się skały nic tego nie zmieni - ludzie mają tendencję do szufladkowania wszystkiego, nawet miast :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo piękne i magiczne miejsce. Marzę o takich wakacjach. Ta restauracja bardzo ciekawa i nietypowa.

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne zdjęcia! Chociaż trochę oddają tego klimatu. Wakacje tam to nie lada marzenie każdego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dokładnie - dawno nie widziałem takich widoków :) Aż rozpalają wyobraźnię.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zanzibar - raj na ziemi. Czy jest ktoś kto się z tym nie zgadza? :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeżeli jedynym powodem jest "bo należy" to nie, ale jeżeli ktoś marzy o wejściu na wieżę Eiffla to TAK! Cały wyjazd będzie się kręcił wokół "oklepanej" wieży, a inni niech gadają :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękne zdjęcia. Można się rozmarzyć :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zanzibar jest o wiele lepszy niż te betonowe, światowe miasta. Można tam odpocząć i pobyć z przyrodą :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetne zdjęcia, wyglądają jak z jakiegoś egzotycznego filmu :) W dodatku bardzo dobrze czyta się wpis - będę wpadał częściej! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Chatka na wzniesieniu nad morzem - dosłownie klimat jak z bajki :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Najbardziej wypromowane atrakcje nie zawsze niosą za sobą taką wartość jak niektóre, mniej znane. Warto się po prostu zastanowić, czy jest sens wybrać się w konkretne miejsce i co nam da odwiedzenie go. Jeśli chcemy zahaczyć o tradycyjne, zawsze odwiedzane przez wszystkich atrakcje, proszę bardzo, jeśli chcemy poszukać czegoś alternatywnego - również cudownie. Najważniejsze, by z podróży czerpać radość c:

    OdpowiedzUsuń
  16. Ale muszę przyznać, że miejsce jest obłędne :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Niesamowite miejsce, a zdjęcia tylko zachęcają do podróży. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Najbardziej podobają mi się zdjęcia malowniczych plaż :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Przepiękne zdjęcia. Uwielbiam oglądać blogi tego typu. Na pewno będę częściej odwiedzała tego bloga. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo fajny opis i piękne zdjęcia. Zanzibar również mi się marzy. A szczerze powiedziawszy najczęściej jest tak, że jadę w jakieś miejsce bo jest coś co zwróciło moją uwagę, a koniec końców również tam nie idę :D ale może to właśnie powód by tam wracać ;)
    Pozdrawiam i zapraszam również do mnie: https://sigasiga-myworld.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Nic tylko pozazdrościć. Fajnie, że choć na zdjęciach każdy może zobaczyć to przepiękne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  22. Miejsce wygląda jakby żywcem zostało wyciągnięte z bajki :) Oczywiście chodzi o Zanzibar.

    OdpowiedzUsuń
  23. Aż nabrałem ochoty by wybrać się na daleką podróż do Zanzibaru :)

    OdpowiedzUsuń
  24. przepiękne zdjęcia, aż by się chciało tam przenieść!

    OdpowiedzUsuń
  25. Zasadniczo się zgadzam, ale ja i tak lubię zwiedzać atrakcje turystyczne :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Super artykuł. Bardzo podobają mi się blogi podróżnicze. Świetnie sie przegląda tego bloga. Nie mogę się doczekać kolejnych wpisów. Zazdroszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Byłem na wczasach w Zanzibarze. Jest tam bajecznie. Polecam tamtejsze plaże.

    OdpowiedzUsuń
  28. wow, jak pięknie! muszę się tam wybrać, widać, że warto :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Uwielbiam przeglądać blogi podróżnicze. Dzięki nim czuję jakbym sama podróżowała. Super sposób na zdobycie ciekawych i praktycznych informacji o kraju. Super.

    OdpowiedzUsuń
  30. Ale tam przepięknie! Coraz więcej moich znajomych podróżuje na Zanzibar, a Twoje zdjęcia sprawiają, że jeszcze bardziej chciałabym tam polecieć :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Chciałabym tam kiedyś pojechać. Wspaniałe miejsce. Ta restauracja jest nieziemska. Jeszcze czegoś takiego nie widziałam. Genialne zdjęcia. Dziękuję za wspaniałą wirtualną podróż. :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo lubię przeglądać blogi podróżnicze. Jestem pod wrażeniem i na pewno będę częściej tutaj zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  33. Lubię przeglądać blogi o takiej tematyce. Jestem pod dużym wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja często czytam właśnie takie blogi. Zanzibar mam upatrzony i zbieram, zbieram kaskę :) teraz podobno można wyjechać tanio w ramach last minute, nawet za 4000 zł za 8 dni takie last minute tam, także łał

      Usuń
  34. Świetny blog. Bardzo podobają mi się blogi o takiej tematyce. Na pewno będę tutaj częściej zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  35. Super ! Na prawdę jestem pod wrażeniem oglądając tak bajeczne miejsca :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Wow, zdjęcia oddają niesamowity klimat! Mam ochotę się tam wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  37. Co za widoki, zapierają dech w piersiach :) cudnowne krajobrazy

    OdpowiedzUsuń
  38. Te najbardziej znane atrakcje turystyczne zazwyczaj mają niewiarygodnie zawyżone ceny. W Londynie zwiedziłam mało co, bo prawdę mówiąc, ceny wejściówek do popularnych miejsc są grubo przesadzone :(

    OdpowiedzUsuń
  39. Świetny blog. Bardzo lubię przeglądać blogi podróżnicze. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  40. Na prawdę piękne tereny. Zwłaszcza Durdle Door robi wielkie wrażenie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Piękne plaże, trzeba będzie coś już pomyśleć o wakacjach :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Bardzo podoba mi się tematyka, która jest tutaj poruszana. Będę częściej tutaj zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  43. przepiękne miejsce, chciałbym się tam udać

    OdpowiedzUsuń
  44. Nigdy bym nie pomyślała że w Anglii mają takie ładne plaże!

    OdpowiedzUsuń
  45. Super podróż, do pozazdroszczenia :) Blog pełen inspiracji do podróży. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  46. Nie jeden podróżnik zakochał się już w Zanzibarze :) To klimatyczne miejsce i pełne słońca. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  47. Bardzo podoba mi się ten blog. Lubię taką tematykę. Postaram się tutaj częściej zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  48. Świetne zdjęcia plus fajny wpis, cóż więcej chcieć od bloga? ;)

    OdpowiedzUsuń
  49. Miejsce pełne pozytywnej energii i koloru :) Blog pierwsza klasa. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  50. Na prawdę jestem pod dużym wrażeniem. Zdjęcia są super.

    OdpowiedzUsuń
  51. Zanzibar ma swój, niepowtarzalny i uroczy klimat. Piękne miejsce na ziemi!

    OdpowiedzUsuń
  52. Wspaniałe zdjęcia. Marzy mi się od dawna podróż w tak piękne rejony

    OdpowiedzUsuń
  53. Podróż w takie miejsca jest na pewno pięknym, życiowym doświadczeniem :)

    OdpowiedzUsuń
  54. Wszystkie zdjęcia przedstawiają miejsca, które chciałbym kiedyś odwiedzić :)

    OdpowiedzUsuń
  55. Wspaniałe lokacje. Wszystkie jakby żywcem wyjęte z bajki :)

    OdpowiedzUsuń
  56. W sumie nie lubię gorących klimatów. Zdjęcia są na tyle piękne ,że chętnie wybrałabym się tam aby przkonać samą siebie ,że tkwiłam w błędzie ,a ciepełko jest bardzo miłe.

    OdpowiedzUsuń
  57. Widoki bardzo piękne ale w dzisiejszych czasach bardzo mało kogo stać na takie wczasy :/

    OdpowiedzUsuń
  58. Bardzo lubię podróżować za granicę i zwiedzać nowe miejsca na Ziemi :). Zanim rozpocząłem swoją przygodę z podróżami postanowiłem się dobrze nauczyć j. angielskiego i wybrać się na kurs do szkoły językowej (https://lincoln.edu.pl/). Język angielski bardzo przydaje się za granicą w komunikowaniu się, ponieważ jest on często używany i znany przez obcokrajowców.

    OdpowiedzUsuń
  59. Niesamowicie wygląda ten domek na plaży. Wygląda, jakby niedługo miało go zmyć morze. To dopiero domek na krańcu świata.

    OdpowiedzUsuń
  60. Blog robi ogromne wrażenie. Widać tutaj włożone serce i wysiłku z pasji. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  61. trafiłem tutaj przez przypadek i nie załuje! Super blog!

    OdpowiedzUsuń
  62. widzę, że mamy podobne podejścia do wyjazdów :) będę zaglądał :)

    OdpowiedzUsuń
  63. Naprawdę świetne masz zdjęcia! Zazdroszczę.

    OdpowiedzUsuń
  64. Miejsce pełne pozytywnej energii :) Widać, że blog prowadzony jest z sercem. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  65. Świetnie prowadzony blog, nie pozostaje nic jak tylko pogratulować ;)

    OdpowiedzUsuń
  66. Zgodze sie z powyzszymi opiniami na temat nauki jezyka angielskiego. Bez niego ani rusz jak to mowia. Podrozowanie moze byc fajne, mozna wiele sie nauczyc bedac w obcym kraju .. tylko bez znajomosci jezyka to nie bedzie juz to samo. Mozna oczywiscie skorzystac z pomocy tlumacza, tylko trafic na takiego dobrego nie jest latwo. Wiele osob ma natomiast problemy z nauka na wlasna reke .. czasami jest to kwestia braku odpowiednich materialow dydaktycznych .. a czesciej braku motywacji. Moim zdaniem trzeba polaczyc przyjemne z pozytecznym, dlatego dobrym wyjsciem z sytuacji bedzie znalezienie jakiejs pasji ktora bedzie katalizatorem do nauki. Moga to byc wlasnie wycieczki i poznawanie innych kultur, moga to byc filmy albo gry komputerowe. Kazdy z pewnoscia znajdzie cos dla siebie. Natomiast by przyspieszyc caly proces przyswajania wiedzy warto rozejrzec sie za lekcja angielskiego online ktora jest bardzo wygodna forma nauki. Dodatkowo odpadaja wszelakie koszta zwiazane z transportem i straconym czasem bo potrzebujemy tylko komputera z polaczeniem internetowym. Jak na moje oko to jest bardzo przyszlosciowe rozwiazanie.

    OdpowiedzUsuń
  67. Na pierwszy rzut oka widać, że blog prowadzony z pasją, a po wczytaniu się w posty mamy tylko potwierdzenie tego :) Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  68. Ciekawy artykuł. Same interesujące porady i informacje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  69. Chciałbym kiedyś odwiedzić tę miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  70. Chętnie sama odwiedziła bym takie piękne miejsca :)

    OdpowiedzUsuń
  71. Piękne krajobrazy ale w Polsce też są ładne miejsca na odludziu gdzie można wypocząć. Np taie apartament w lesie...https://olha.pl/galeria-zdjec/

    OdpowiedzUsuń
  72. Świetne miejsce na wakacje i do ciekawych zdjęć - warto się tam wybrać :)

    OdpowiedzUsuń
  73. Super zdjęcia, pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  74. Przepiękne zdjęcia, czuje się jakbym tam była

    OdpowiedzUsuń
  75. Oceniaj z rozwagą! Skorzystaj z naszego rankingu kont osobistych, porównaj oferty bankowe i wybierz konto idealnie dopasowane do Twoich finansowych potrzeb. Sprawdź, jak łatwo osiągnąć swoje cele finansowe! https://www.bank-ranking.pl/ranking-kont-osobistych

    OdpowiedzUsuń
  76. Przygoda czeka! Nasza wyszukiwarka noclegów to klucz do wymarzonej podróży. Odkryj unikalne miejsca i zanurz się w komfortowej atmosferze. Zarezerwuj teraz, by zacząć niezapomniane przygody! https://www.findbookingdeals.com/pl/

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku, zanim pobiegniesz dalej, pozostaw po sobie komentarz. Pozwól nam porozmawiać, inaczej ten wpis zostanie zwykłym monologiem. A mi zależy na Twojej opinii!